Meester Mitraillette schot in de roos

De verzonken jongen, het debuut van Jan Vantoortelboom, een semi-autobiografische roman gesitueerd in het West-Vlaanderen van zijn jeugd, bleef  niet onopgemerkt: het boek stond op de shortlist voor de Zeeuwse Boekenprijs 2011 en werd bekroond met De Bronzen Uil 2011 én de Prijs Letterkunde West-Vlaanderen 2012. De opvolger, Meester Mitraillette, werd in dezelfde maand dat hij verscheen op 26 februari door het DWDD-boekverkoperspanel (De Wereld Draait Door, het VARA-programma met Matthijs van Nieuwkerk) uitgeroepen tot Boek van de Maand.
Al vanaf het eerste hoofdstuk houdt Jan Vantoortelboom zijn lezers in de greep: David Verbocht, een jonge schoolmeester staat op het punt om geëxecuteerd te worden: Ben ik bang? Want ze gaan me doden. Mikken op dat witte lintje op mijn uniform gespeld, op de plek waar mijn hart nu hamert en hamert. Zo luid dat ik het hoor bonzen in mijn keel, achter mijn slapen. De hartenklop van het leven dat ze mij willen laten verlaten. Ik ben niet bang. Ik heb mijn best gedaan.
Dan ontrafelt zich het verhaal van David die als onderwijzer werk vindt in het zesde leerjaar in Elverdinge, waar hij al snel geconfronteerd wordt met de bekrompen dorpsbewoners die hem eerder als een indringer zien. Het contact met de pastoor  is ook al geen succes: Opeens vroeg ik me af hoe mijn vader het voor elkaar had gekregen om mij een baan als meester op een katholieke  school te bezorgen. Ik was niet gedoopt, ging als kind niet naar de kerk, had geen communie gedaan, noch godsdienstonderwijs genoten. Met zijn leerlingen vlot het wel, in het bijzonder met de gevoelige Marcus, met wie hij een grote liefde voor de natuur deelt. Beiden proberen zich staande te houden in een omgeving die hen niet welgezind is: Marcus heeft te kampen met een bullebak van een vader; de schoolmeester met de stugge dorpsbewoners.
Intussen laat de auteur David terugblikken op zijn jeugdjaren met zijn vader, klusjesman aan de universiteit, zijn moeder en vooral zijn jongere broertje Rattekop, die nog meer dan hemzelf gefascineerd is door de natuur. Als Rattekop tragisch aan zijn eind komt, kan zijn moeder niet verbergen dat ze David hiervan de schuld geeft. 
De geschiedenis blijkt zich te herhalen: als Marcus verdwijnt en dood wordt teruggevonden, krijgt David hiervan de schuld.  De Eerste Wereldoorlog breekt uit en hij wordt door de rechter naar het front gestuurd.
Daarna wint het boek, dat door de - weliswaar voortreffelijke - sfeerschepping eigenlijk wat traag op gang komt absoluut aan dramatische kracht.
Wie zweert bij een degelijke traditionele roman, zal dan ook ontdekken waarom de eens zo idealistische onderwijzer uiteindelijk voor het vuurpeloton belandt.  De timing kon niet beter: Meester Mitraillette kadert mooi in de stormloop boeken die naar aanleiding van de herdenking van de Eerste Wereldoorlog - die  100 jaar geleden uitbrak  - het daglicht zien. Momenteel werkt de auteur aan De man die haast had.

Meester Mitraillette, Jan Vantoortelboom, Uitgeverij Atlas-Contact, Amsterdam / Antwerpen, 2014, ISBN 9789025437312

(Roger Nupie)